Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2024. / 2025. Semestar Zimski
Studij:

Sveučilišni prijediplomski studij povijesti, Sveučilišni prijediplomski studij povijesti (dvopredmetni), Sveučilišni prijediplomski studij psihologije, Sveučilišni prijediplomski studij sociologije, Sveučilišni prijediplomski studij komunikologije
Godina studija:

Sveučilišni prijediplomski studij povijesti: 2., 3.;
Sveučilišni prijediplomski studij povijesti (dvopredmetni): 3.;
Sveučilišni prijediplomski studij psihologije: 1.;
Sveučilišni prijediplomski studij sociologije: 2., 3.;
Sveučilišni prijediplomski studij komunikologije: 2., 3.;
Sveučilišni diplomski studij psihologije: 1.;

I. OSNOVNI PODACI O KOLEGIJU

Naziv kolegija Uvod u zaštitu i dobrobit djece i ranjivih osoba
Kratica kolegija IZBP201 Šifra kolegija 225636
Status kolegija Izborni ECTS bodovi 3
Preduvjeti za upis kolegija Nema
Ukupno opterećenje kolegija
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 15
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj kolegija
Ime i prezime Josip Bošnjaković
Akademski stupanj/naziv Doktor znanosti Izbor Izvanredni profesor
Kontakt e-mail josip.bosnjakovic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 619
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na kolegiju
Ime i prezime Anita Dučkić Sertić
Akademski stupanj/naziv Doktorica znanosti Izbor
Kontakt e-mail anita.sertic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 667
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na kolegiju
Ime i prezime Jelena Zadro
Akademski stupanj/naziv Magistra psihologije Izbor Naslovni asistent
Kontakt e-mail jelena.zadro@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 667
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na kolegiju
Ime i prezime Damjan Kovač
Akademski stupanj/naziv Magistar teologije Izbor Naslovni asistent
Kontakt e-mail damjan.kovac@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 673
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O KOLEGIJU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
kolegija

Ciljevi predmeta: upoznati studente s oblicima zlostavljanja i zanemarivanja djece i ranjivih osoba. Razvijanje sposobnosti prepoznavanja i razlikovanja elemenata nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja kod djece i ranjivih osoba. Promovirati svijest o važnosti preventivnog djelovanja.

Sadržaj predmeta: interdisciplinarni pristup razumijevanju djeteta i njegovog razvoja. Prava djeteta i ranjivih osoba. Različiti oblici zlostavljanja i zanemarivanje djece općenito. Prepoznavanje rizičnih i zaštitinih čimbenika. Specifičnosti zlostavljanja i zanemarivanja djece u Crkvi i briga oko zaštite djece. Razumijevanje moći u institucijama. Skrb o preživjelima/žrtvama i zlostavljačima.

Očekivani ishodi
učenja na razini
kolegija
Objasniti pojam dostojanstva i dobrobiti odrastanja. Razlikovati oblike zlostavljanja i zanemarivanja Prepoznati različite oblike nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja. Identificirati uzroke i posljedice zlostavljanja maloljetnika i ranjivih osoba u Katoličkoj crkvi. Argumentirati važnost različitih oblika skrbi za preživjele zlostavljanja i počinitelje nasilja. Prezentirati izabranu temu iz područja zaštite i dobrobiti djece i ranjivih osoba.
Literatura
Obvezna

Bošnjaković, J. (2012). Dati glas maloljetnim osobama što pretrpješe seksualno iskorištavanje “unutar Crkve”, u: Majić, Željko; Goluža, Božo (prir.), Mnogolikost vjere. Različiti pristupi istoj stvarnosti, Zbornik radova hrvatskih rimskih studenata, Rim, 259-298.

Buljan Flander, G. i Kocijan Hercigonja, D. (2002). Zlostavljanje i zanemarivanje djece. Zagreb.

Cucci, G. i Zollner, H. (2012).Crkva i pedofilija. Psihološko-pastoralni pristup, Zagreb: Filozofsko-teološki institut Družbe Isusove, Zagreb.

Sanderson, C. (2005). Zavođenje djeteta: kako zaštititi djecu od seksualnog zlostavljanja  – priručnik za roditelje i učitelje. VBZ.

Zbornik radova (2022.) “Spolno zlostavljanje maloljetnika. Odgovor Crkve u svjetlu kanonskog prava”, Zagreb: Glas Koncila

Dopunska

Ajduković, M., Rimac, I., Rajter. N. i Sušac, N. (2012). Epidemiološko istraživanje prevalencije i incidencije nasilja nad djecom u obitelji u hrvatskoj, u:  Ljetopis socijalnog rada, vol. 19(3), 367-412.

Ajduković, M. (2001). Prevencija zlostavljanja i zanemarivanja djece, u: Dijete i društvo: časopis za promicanje prava djeteta, 3(1-­2), 161-­172.

Bošnjaković, J. i Osmančević, L. (2021). Ogled i odjek zaštite i sigurnije budućnosti djeteta u svjetlu Panamske i Rimske deklaracije, u: Diacovensia, 29 (1), (u tisku; uskoro on-line dostupno). (odabrani dijelovi)

Buljan Flander G. i sur. (2018). Znanost i umjetnost odgoja, Sveta Nedelja:  Geromar. (odabrani dijelovi)

Berk, L.E. (2008). Psihologija cjeloživotnog razvoja. Jastrebarsko: Naklada Slap.

Hrabar, D. (2001). Zanemarivanje i zlostavljanje djece u obitelji pravni aspekti. u: Dijete i društvo: časopis za promicanje prava djeteta, 3(1­2), 21­-31.

Papa Franjo (2016). Amoris Laetitia. Radost ljubavi, KS, Zagreb (odabrani dijelovi).

Kujunđić, L. P. (2019).Djeca u kaznenom pravu. Počinitelji i žrtve, ŠK: Zagreb.

Scicluna, C. J., Zollner, H.i Ayotte D. J. (2012). Prema ozdravljenju i obnovi, Zagreb: FTI.

Dulčić, A. (2001). Zlostavljana i zanemarena djeca – obiteljsko ozračje i društvena zaštita. u: Dijete i društvo: časopis za promicanje prava djeteta, 3(1­-2), 13­-20.

Pečnik, N. (2003). Međugeneracijski prijenos zlostavljanja djece. Jastrebarsko: Naklada Slap.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

Redovito pohađanje nastave (prisutnost na najmanje 70% nastave)

Stjecanje minimalno 35% bodova (od ukupno 100 bodova) tijekom nastave (kolokvij, seminarski rad)

Način polaganja ispita

Kontinuirano vrednovanje studentskog rada kroz nastavne aktivnosti

Završni usmeni ispit (minimum za prolaz na usmenom ispitu je 50% točne riješenosti)

Način ocjenjivanja

Način stjecanja bodova:

  1. Nastavne aktivnosti – 70% ocjene:
  • 1. kolokvij – 30%
  • 2. kolokvij – 30%
  • seminarski rad – 10%
  1. Završni ispit (usmeni) – 30 % ocjene

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:

  • izvrstan (5) – 90 do 100% bodova
  • vrlo dobar (4) – 80 do 89,9% bodova
  • dobar (3) – 65 do 79,9% bodova
  • dovoljan (2) – 50 do 64,9% bodova

nedovoljan (1) – 0 do 49,9 % bodova

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 0.8 0
Seminarsko izlaganje 0.22 10
Kolokvij-međuispit 0.66 30
Kolokvij-međuispit 0.66 30
Ukupno tijekom nastave 2.34 70
Završni ispit 0.66 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 3 100
Datumi kolokvija 5. i 10. termin nastave
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Dostojanstvo čovjeka – Interdisciplinarni pristup
2. Relacijsko razumijevanje odrastanja i dobrobiti čovjeka
3. Razvoj prava djece
4. Pregled istraživanja nasilja nad djecom
5. Kolokvij 1
6. Teorijski modeli objašnjenja uzorka zlostavljanja i zanemarivanja
7. Nasilje nad ranjivim osobama – Oblici i vrste zlostavljanja i zanemarivanja djece i odraslih
8. Važnost prepoznavanja rizičnih i zaštitnih čimbenika
9. Traumatsko iskustvo zlostavljanja i njegove posljedice (emocionalne, kognitivne, socijalne, bihevioralne)
10. Kolokvij 2
11. Zanemarivanje i zlostavljanje djece u obitelji (obiteljska dinamika, osobine roditelja, rizični i zaštitini čimbenici, svjedočenje u nasilju u obitelji, izloženost djece obiteljskom nasilju)
12. Okolnosti razumijevanja zlostavljanja maloljetnika i ranjivih osoba u Katoličkoj Crkvi
13. Specifičnosti zlostavljanja u crkvenim institucijama – Profili žrtve/preživjelih i počinitelja
14. Razumijevanje moći u crkvenim i društvenim institucijama – Tko su zlostavljači?
15. Kako dalje nakon zlostavljanja – različiti oblici skrbi
Seminari
Tjedan Tema
1. Podjela i upute za pisanje seminarskih radnji
2. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
3. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
4. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
5. Kolokvij 1
6. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
7. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
8. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
9. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
10. Kolokvij 2
11. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
12. Seminarsko izlaganje vezano uz temu predavanja
13. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
14. Seminarski rad vezan uz temu predavanja
15. Povratne informacije na seminarske radove