Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2024. / 2025. Semestar Zimski
Studij:

Sveučilišni diplomski studij psihologije
Godina studija:

Sveučilišni diplomski studij psihologije: 1.;

I. OSNOVNI PODACI O KOLEGIJU

Naziv kolegija Temeljna znanja o odgoju i obrazovanju (PN-A)
Kratica kolegija PN26 Šifra kolegija 164804
Status kolegija Izborni ECTS bodovi 5
Preduvjeti za upis kolegija Predmet mogu upisati redoviti studenti niže navedenih studija i studijskih godina Hrvatskog katoličkog sveučilišta koji su pri upisu diplomske razine studija upisali Program za stjecanje kompetencija nastavnika prema Modelu A
Ukupno opterećenje kolegija
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj kolegija
Ime i prezime Snježana Mališa
Akademski stupanj/naziv doktorica znanosti Izbor Docent
Kontakt e-mail snjezana.malisa@unicath.hr Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na kolegiju
Ime i prezime Vjera Brković
Akademski stupanj/naziv Profesor povijesti i pedagogije Izbor Predavač
Kontakt e-mail vjera.brkovic@unicath.hr Telefon +385 (1) +385 1 3706 683
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O KOLEGIJU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
kolegija

Cilj kolegija je da studenti usvoje i razumiju najrelevantniju znanstvenu i stručnu terminologiju iz područja odgoja i obrazovanja djece, učenika i odraslih, obrazovnih sustava i reformi u obrazovnim sustavima. Znanja stečena na ovom kolegiju su temelji za djelotvorno razumijevanje odgojno-obrazovne djelatnosti (poučavanja) i odgojno-obrazovnog procesa (učenja), te temelji za kritičko promišljanje suvremenih odgojno-obrazovnih pitanja i problema.

Očekivani ishodi
učenja na razini
kolegija
Cilj kolegija je da studenti usvoje i razumiju najrelevantniju znanstvenu i stručnu terminologiju iz područja odgoja i obrazovanja djece, učenika i odraslih, obrazovnih sustava i reformi u obrazovnim sustavima. Znanja stečena na ovom kolegiju su temelji za djelotvorno razumijevanje odgojno-obrazovne djelatnosti (poučavanja) i odgojno-obrazovnog procesa (učenja), te temelji za kritičko promišljanje suvremenih odgojno-obrazovnih pitanja i problema. Nakon položenog ispita polaznik će moći:  razumjeti relevantnu znanstveno-stručnu terminologiju iz područja odgoja i obrazovanja  interpretirati i objasniti temeljna obilježja obrazovnih sustava i kurikulumske sastavnice, te ih uspoređivati prema obilježjima (ciljevima, razinama obrazovanja, vrednovanju i dr.)  razlikovati formalne, neformalne i informalne čimbenike odgoja i obrazovanja, te razumjeti njihovo značenje za odgojno-obrazovnu učinkovitost  interpretirati opće i stručne kompetencije, te znati objasniti složenost kvalifikacija u nacionalnim kvalifikacijskim okvirima Navedeni ishodi učenja stjecat će se i razvijati kroz sljedeće obrazovne sadržaje: Znanost - znanstvene spoznaje – sustavi znanja; Pojmovi: odgoj, obrazovanje, znanje, edukacija, socijalizacija, akulturacija, poučavanje, učenje i dr.; Povezanost pedagogije s drugim znanostima; Sustavi odgoja i obrazovanja; Odgoj i obrazovanje determiniraju društvo i kultura; Humanistički, društveni, ekonomski ciljevi odgoja i obrazovanja; Nacionalni kurikulumi; Cjeloživotno učenje; Opće i stručno obrazovanje/Stjecanje temeljnih i stručnih kompetencija; Suvremene kulturalne pismenosti; Informatička pismenost; Funkcionalna pismenost; Poduzetničko učenje; Čimbenici odgoja i obrazovanja; Formalno, neformalno i informalno obrazovanje; Vertikalno obrazovanje - horizontalno obrazovanje; Nacionalni kvalifikacijski okvir; Kvalifikacije i kompetencije pedagoga, odgajatelja, učitelja, nastavnika, profesora, instruktora.
Literatura
Obvezna

Lenzen, D. (2002), Vodič za studij znanosti o odgoju, Educa, Zagreb; Matijević, M, Bilić, V, Opić, S. (2016), Pedagogija za učitelje i nastavnike, Školska knjiga, Zagreb; Mijatović, A./ur./ (1999), Osnove suvremene pedagogije, Zagreb: Hrvatski pedagoško književni zbor (poglavlja: I., V., VI., VII., VIII., IX.); Pastuović, N. (2008), Cjeloživotno učenje i promjene u školovanju, Odgojne znanosti: Vol. 10, br. 2,str. 253-267.; Vukasović, A. (2001), Pedagogija, Zagreb: Hrvatski katolički zbor „Mi“.

 

Dopunska

Giesecke, H. (1993), Uvod u pedagogiju, Zagreb, Educa; Gudjons, H. (1999), Pedagogija: temeljna znanja, Zagreb: Educa (str. 123-170); Dufour, B. I Curtis, W. (ed), (2012), Studij odgojno-obrazovnih znanosti, Zagreb: Educa.; Ellen R. Daniels i Stanfford, K., Kurikulum za inkluziju : razvojno-primjereni program za rad s djecom s posebnim potrebama, Zagreb : Udruga roditelja Korak po korak za promicanje kvalitete življenja djece i obitelji; Mijatović, A. (2000), Leksikon temeljnih pedagogijskih pojmova, Zagreb: Edip; Prema društvima znanja, UNESCO-ovo svjetsko izvješće (2006). Zagreb: Educa.; Previšić, V. (ur.) (2007), Kurikulum: teorije, metodologija, sadržaj, struktura, Zagreb: Zavod za pedagogiju: Školska knjiga (odabrani dijelovi).NAPOMENA: Studenti će tijekom nastavnog procesa biti informirani o drugim relevantnim izvorima literature.

 

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita

Redovito pohađanje nastave– prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu.

Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih aktivnosti – ostvareno kumulativno

Način polaganja ispita

Izrada 3 pisana rada (33% + 20%+ 20%); Student će samostalno izraditi dva radna zadatka; svaki radni zadatak se vrednuje 0-15 bodova. U radnom zadatku ocjenjuje se točno i jasno korištenje znanstveno-stručne terminologije, struktura rada, identificiranje problema, opisivanje i interpretacija problema, izražavanje svojim riječima, analiziranje problema, uspoređivanje, vlastiti komentar, adekvatno primjenjivanje. Pismeni ispit 30%

Uspješno završavanje svih nastavnih obveza, samostalna izrada radnih zadataka i rezultati pismenog ispita nose ukupno 100 bodova.

Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:

dovoljan (2) – 50–64,9 bodova

dobar (3) – 65–79,9 bodova

vrlo dobar (4) – 80–89,9 bodova

izvrstan (5) – 90-100 bodova

Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Esej 1 30
Esej 0.5 20
Esej 0.5 20
Ukupno tijekom nastave 3.2 70
Završni ispit 1.8 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 5 100
Datumi kolokvija Prema objavljenom rasporedu
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Znanost - znanstvene spoznaje – sustavi znanja u polju pedagogije; Odgoj i obrazovanje - pojmovne razlike; Poučavanje – odgojno-obrazovna djelatnost; Učenje – odgojno-obrazovni proces; socijalizacija, akulturacija; dijete, učenik, polaznik, štićenik; odgojno-obrazovni čimbenici; dualni sustav visokog obrazovanja. - Cjeloživotno učenje - predavanje s power point prezentacijom; razgovor.
2. S obzirom na promijenjeni i stalno promjenljivi svijet suvremeni odgoj i obrazovanje se temelje na cjeloživotnom učenju kao odgojno-obrazovnom cilju i načelu; Obrazovanje uz rad, iz rada i na radu. Permanentno obrazovanje/ Cjeloživotno obrazovanje /LLL/
3. Humanistički, društveni, ekonomski ciljevi odgoja i obrazovanja; Društveno-kultuni ciljevi odgojno-obrazovnih sustava - predavanja s power point prezentacijom; rasprava.
4. Povezanost društvenih, ekonomskih i humanističkih ciljeva i pokazatelji njihova razvoja; Obrazovanje prema potrebama tržišta rada; Sustavi odgoja i obrazovanja; Odgoj i obrazovanje determiniraju društvo i kultura; Razlike između odgojno-obrazovnih sustava i ciljeva odgoja i obrazovanja
5. Odgojno-obrazovna načela - predavanje s power point prezentacijom; rasprava. Odgojno-obrazovna načela s obzirom na vrijednosti sadržane u deklaracijama, konvencijama, ustavima i zakonskoj regulativi: jednakost obrazovnih mogućnosti; znanstvena utemeljenost; demokratičnost; visoka kvaliteta obrazovanja; obvezno obrazovanje; inkluzivno obrazovanje; poštivanje ljudskih prava i prava djece; pedagoški i školski pluralizam; i dr.
6. Na nastavi će studenti čitati, a potom interpretirati relevantne deklaracije, konvencije, ustav, zakone i druge dokumente (skupni rad), a potom interpretirati događaje iz svog iskustva ili iskustva druge osobe i djelovanje prema moralnoj svijesti i moralnoj savjesti.
7. Temeljne kompetencije; stručne kompetencije; Obrazovni standardi; Pedagoški standardi - predavanje s power point prezentacijom; rasprava.
8. Javne/Državne, privatne, alternativne i vjerske odgojno-obrazovne ustanove – radni materijali; rasprava.
9. Povezanost temeljnih kompetencija i cjeloživotnog učenja; Stručne kompetencije; Formalno obrazovanje - neformalno obrazovanje; Vertikalno obrazovanje - horizontalno obrazovanje; Odgojno-obrazovna područja; Ishodi učenja (očekivana postignuća učenika); Čimbenici odgoja i obrazovanja i problemi s kojima se suočavaju pojedini čimbenici.
10. Društvena uloga odgajatelja, učitelja i nastavnika, stručnog suradnika; Poziv, profesija, struka, profil, zanimanje, amaterizam, profesionalizam – radni materijali; rasprava.
11. Kompetencije odgajatelja, učitelja, nastavnika, profesora, instruktora; Studij struke, studij znanosti;
12. Stručno usavršavanje; Važnost profesionalne etike, pedagoških znanja, didaktičko-metodičkih pristupa u odgojno-obrazovnom radu; Licenciranje.
13. Hrvatski kvalifikacijski okvir/Europski kvalifikacijski okvir; Kompetencije i kvalifikacije; Kvaliteta obrazovanja; Konkurentnost - predavanje s power point prezentacijom; rasprava
14. Objasniti temeljne pojmove relevantne za razumijevanje kvalifikacijskih okvira različitih europskih zemalja
15. Vrednovanje i samovrednovanje odgojno-obrazovnog procesa (učenja) i odgojno-obrazovnog rada (poučavanja)